עוד לפני 70414: יחידת 8200 בתחנה הטורקית - כיוונים

עוד לפני 70414: יחידת 8200 בתחנה הטורקית


היסטוריה מרתקת לתחנת הרכבת הטורקית בעיר באר-שבע, שלימים הפכה למרכז פנאי ובילוי- מתחם הקטר 70414. בין הסיפורים הרבים, סיפורה של יחידת 8200 שפעלה בתחנה בשנותיה הראשונות של המדינה. לפני מספר ימים, כ-50 שנה אחרי פועלה של היחידה בתחנה, נרשמה סגירת מעגל בהנצחת תרומתה של 8200 בשלט שנתלה במבנה ששימש כמפקדת היחידה. בתליית השלט המרגשת השתתפו ותיקי 8200.

זה התחיל במלחמת יום העצמאות עם שחרור העיר באר-שבע. הנגב היה נצור, ולשם שחרור האיזור יצאו במבצע חשאי בפיקודו של יגאל אלון- "מבצע יואב". סיום המבצע בהצלחה סלל את הדרך לשחרור העיר באר-שבע.

עם שחרור באר-שבע הוקמה יחידת האזנה בעיר. זו התקיימה במסגרת מפקדת יחידת האזנה שהלכה והתגבשה והורכבה ממספר יחידות: מפקדת היחידה, חוליית האזנה בחיפה, חוליות האזנה נייחות, חוליות האזנה ניידות שמסופחות ליחידות הלוחמות וחוליית האזנה בבאר-שבע. האחרונה, כאמור, הוקמה במהלך המלחמה עם שחרור העיר.

חוליה זו החלה פעילות האזנה בתחנת הרכבת הטורקית בעיר וככל שימים עברו הפכה לבסיס דרום של היחידה. בשנותייה הראשונות של המדינה לבסיס דרום היה תפקיד משמעותי במתן כיסוי מודיעני לפעילות צה"ל מול הכוחות המצרים. כיסוי זה כלל שורה של פעילות האזנה באמצעות חוליות שהתפרסו באיזורים שונים בנגב וסייעו לכוחות צה"ל שהיו בשטח.

בשנת 1967 הוחלט על העברתו של בסיס דרום מתחנת הרכבת הטורקית למיקום אחר. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בהתפתחותה של העיר באר-שבע בכלל ואיזור תחנת הרכבת הטורקית בפרט. בנוסף, הבסיס סבל מהפרעות קליטה שהקשו על האזנה. כתוצאה מכך, הוחלט על מעבר של הבסיס למקום מתאים יותר. באותה השנה החלה היחידה לפעול ממיקום חדש כשבמהלך מלחמת ששת הימים פעלו שני הבסיסים במקביל. בסוף שנת 1967 הסתיימה ההאזנה בבסיס דרום והוא שימש בעיקר לצרכים לוגיסטיים ומנהליים.

בשנת 1991 הוכרזה תחנת הרכבת הטורקית כאתר מורשת לאומי. בשנת 2012, תחת מבצע חשאי,  הובא לתחנה קטר מדגם  70414 עליו שר אריק לביא בשירו האהוב "שיר הקטר". במקביל, מבני תחנת הרכבת המקוריים, בית מנהל התחנה ובית הנתיבות, שומרו והוסבו למוזיאון אינטראקטיבי ולגלריית אמנות. בנוסף הובאו קרונות נסיעה אותנטיים מהמאה הקודמת. כל אלה התקבצו תחת מתחם אחד- מתחם הקטר 70414.

לפני מספר ימים נרשמה סגירת מעגל עם תליית שלט אודות פועלה של יחידת 8200 במבנה ששימש כמפקדת היחידה. בתליית השלט החגיגית נכחו אלוף משנה (מיל') שמחה ביברמן- מפקד מרחב דרום של יחידת 8200 ומר מנחם בידרמן- מתנדב וחוקר מורשת והיסטוריה של יחידת 8200.

מתחם הקטר 70414 הינו מתחם תרבות, מורשת, פנאי, ובילוי  בעיר העתיקה באר שבע. המתחם מנוהל על ידי עיריית באר שבע באמצעות "כיוונים" והיה שותף לפעילויות שונות . במתחם פעילויות מגוונות למסגרות צבאיות: סיורים מודרכים במתחם, יום סיור בעיר באר-שבע, גיבוש צוות, "תעלומה בקטר"- פעילות חוויתית של שאלות ומשימות, קיום אירועים, שירותי מזון ועוד.

דרכי יצירת קשר עם המתחם: טלפון 08-3730362, דואר אלקטרוני: rsv@katar70414.org.il

 

לצורך הכנת הכתבה נעזרנו בכתבתו של מנחם בידרמן "בסיס דרום להאזנה בבאר-שבע זוכה להנצחה ראויה" (יוני 2016, מגזין 'מבטמל"מ').

יחידת 8200 במתחם הקטר
אהבתם? שתפו עם החברים שלכם
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookEmail this to someonePin on Pinterest

 

דילוג לתוכן